تفاوت کولر آبی سلولزی با کولر آبی پوشالی

اگر در مناطق گرم و خشک زندگی می کنید، به احتمال زیاد کولر آبی اولین انتخاب شما به عنوان وسیله سرمایشی ساختمان است. اما اگر برای خرید کولر آبی به بازار یا فروشگاه های اینترنتی مراجعه کنید، با مدل های متنوع این محصول از جمله کولر سلولزی و کولر آبی پوشالی روبرو می شوید که احتمالاً تصمیم گیری خرید را برای شما دشوار می کند.

به همین دلیل در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با مشخصات هر دو مدل کولر سلولزی یا پوشالی آشنا کنیم تا بتوانید بین کولر پوشالی یا سلولزی بهترین انتخاب را داشته باشید. با ما تا انتها همراه باشید.

 

کولر آبی چیست؟

کولر آبی یکی از قدیمی ترین وسایل سرمایشی در ساختمان های مسکونی، تجاری، کارگاهی و حتی ادارای است که به دلیل مصرف پایین انرژی از محبوبیت بالایی مخصوصاً در مناطق آب و هوایی گرم و خشک برخوردار است.

کولر آبی به عنوان یک وسیله سرمایش تبخیری شناخته می شود. به این دلیل که از طریق تبخیر آب به تولید هوای خنک می پردازد.  روش کار کولر آبی به این صورت است که گرمای هوا را جذب کرده و از آن برای تبخیر آب موجود در سیستم خود استفاده می کند و در پایان رطوبت هوای خنک شده را افزایش می دهد.

تمام سیستم کاری کولر آبی توسط قطعات مکانیکی و الکتریکی این دستگاه از جمله پمپ آب، کلید قطع و وصل جریان، چند راهه های توزیع کننده آب، فن یا پروانه، موتور کولر، تسمه، پولی، شناور، یاتاقان، شیر تخلیه و… انجام می شود.

کارکرد کولر آبی به این ترتیب است که ابتدا آب موجود در داخل تشتک کولر از طریق پمپ مکیده شده و به ناودان بالای پوشال یا سلولز کولر هدایت می شود، سپس با کمک چند راهه های توزیع کننده آب بر روی پدهای سلولزی یا پوشال چوبی کولر ریخته شده و آن را مرطوب می کند. در این مرحله فن یا پروانه کولر وارد عمل شده و هوای گرم را از روی پوشال یا پد سلولزی مرطوب شده عبور می دهد و هوای خنک شده از مسیر کانال های دریچه کولر به فضای داخلی ساختمان راه پیدا می کند.

کولر آبی مدل های مختلفی دارد که از آن جمله می توان به کولر آبی پرتابل یا قابل حمل و کولر آبی ثابت اشاره کرد. البته در یک دسته بندی دیگر این وسیله را در دو گروه کولر آبی یا سلولزی قرار می دهند که در ادامه بیشتر به بررسی تفاوت کولر پوشالی با سلولزی خواهیم پرداخت.

 

 

مزیت های کولر آبی

 

کولر آبی در سقف پشت‌بام - مزیت کولر آبی

 

دلیل محبوبیت زیاد کولر آبی در مزیت های قابل توجه این وسیله است که باعث شده در مقایسه با خرید کولر گازی به عنوان یکی از پرمصرف ترین وسیله های خنک کننده برای مکان های مسکونی و تجاری شناخته شود. از جمله مزایای کولر آبی در مقایسه با کولر گازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت خرید مناسب
  • بازده سرمایشی بالا
  • هزینه نصب و راه اندازی بسیار مناسب
  • سهولت در نصب و راه اندازی
  • مصرف برق پایین
  • تعمیر و نگهداری آسان و کم هزینه

 

معایب های کولر آبی

در کنار تمام مزیت های کولر آبی که به آن ها اشاره کردیم، این وسیله یک سری معایب را نیز به همراه دارد. از جمله اینکه:

  • مصرف آب این وسیله زیاد است و به دلیل وجود معضل کمبود آب در کشور این مسئله می تواند بسیار مهم باشد.
  • به دلیل کارکرد این وسیله با آب به مرور زمان و با توجه به میزان سختی آب منطقه ممکن است مشکلات متعددی برای قطعات آن ایجاد شود. از جمله تشکیل شوره بر روی پوشال ها، گرفتگی پمپ آب، زنگ زدگی تشتک کولر، مسدود شدن مسیر شناور، رسوب گرفتن شیلنگ های چند راهه توزیع کننده آب و …
  • در صورت استفاده از کولر آبی شما دیگر نمی توانید دمای مطلوب خود را به صورت دقیق مشخص کنید، چون این وسیله تنها بر روی 2 حالت تند یا کند کار می کند.
  • پوشال های معمولی کولر آبی به مرور زمان دچار تغییر شکل شده و خرد می شوند. به همین دلیل باید هر ساله برای تعویض پوشال کولر آبی اقدام کنید و این مهمترین فرق پوشال سلولزی با معمولی است.
  • مهمترین معضل کولر آبی ورود گرد و غبار و ریزآلاینده ها از طریق پوشال های کولر است که باعث می شود آلودگی و عوامل بیماری زا از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها به راحتی وارد خانه شوند.

البته برای حل مشکل آلایندگی کولر آبی راهکارهای عملی زیادی وجود دارد که از آن جمله می توان به تعویض سالانه پوشال و تبدیل کولر پوشالی به سلولزی اشاره کرد که در قسمت های بعدی بیشتر در این خصوص توضیح می دهیم.

 

 

کولر سلولزی چیست؟

از شناخته شده ترین کولر های سلولزی موجود در بازار میتوان به کولر آبی سلولزی انرژی اشاره کرد،یکی از ساده ترین تعاریف در خصوص ماهیت کولر آبی سلولزی این است که در این وسیله بجای پوشال از پد سلولزی به عنوان واسط تبخیری استفاده شده است. بنابراین اصلی ترین تفاوت کولر سلولزی و پوشالی نوع واسط تبخیری این دو مدل است. هر چند در طراحی و تولید کولرهای سلولزی جدید سعی شده تا تغییراتی در نوع قطعات بکار رفته در کولر ایجاد شود تا به این ترتیب مزایای این وسیله چندین برابر شده و معایب کولر آبی پوشالی یا معمولی رفع شوند.

به عنوان مثال در کولر آبی سلولزی هوشمند قطعاتی از جمله یاتاقان و تسمه به طور کامل از این وسیله حذف شده اند، در نتیجه ظرفیت سرمایشی و طول عمر کولر چندین برابر شده است. علاوه بر این می توان از تجهیزاتی از جمله ترموستات جهت تنظیم دمای مطلوب کولر استفاده کرد.

اما در کولر آبی سلولزی نیمه هوشمند، ساختار کولر کاملاً مشابه با کولر آبی معمولی است. با این تفاوت که بجای پوشال های قدیمی از پدهای سلولزی استفاده شده است. به همین دلیل این وسیله را به نام کولر آبی بدون پوشال نیز می شناسند. پس فرق کولر سلولزی با پوشالی در استفاده از پد سلولزی بجای پوشال های چوبی است.

روش کار کولر سلولزی در ظاهر بسیار شبیه به کولر آبی معمولی است. به این صورت که با عبور آب و هوا از روی واسط تبخیری یا همان پدهای سلولزی باد خنک تولید شده و به فضای داخلی وارد می شود.

در کولر آبی جدید بدون پوشال ابتدا هوای گرم از طریق فن یا پروانه وارد دستگاه می شود و به صورت همزمان سیستم آبرسانی وارد عمل شده و آب موجود در کولر را به پدهای سلولزی می رساند تا به این ترتیب پدها کاملاً خیس و مرطوب شوند. در نهایت هوای داغ جذب شده توسط پدهای سلولز بخار می شوند و هوای خنک تولید می شود.

کولرهای سلولزی مدل های متنوعی در بازار دارند که از آن جمله می توان به کولر سلولزی پرتابل، کولر سلولزی پلیمری و کولر سلولزی ریموت دار اشاره کرد.

 

مزیت های کولر سلولزی

 

کولر آبی سلولزی با کنترل از راه دور - مزیت های کولر سلولزی

 

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت کولر آبی و سلولزی هستید بهترین راه توجه به مزیت های کولر سلولزی در مقایسه با کولر پوشالی است:

  • عدم انتشار مواد آلاینده در فضای داخلی

پدهای بکار رفته در کولر آبی سلولزی طوری طراحی شده اند که از ورود و انتشار هر گونه مواد مضر به داخل محیط جلوگیری می کنند. در نتیجه حتی افراد ساکن در مناطق با آلودگی هوا می توانند با خاطری آسوده از این وسیله استفاده کنند، چون با وجود پدهای سلولزی راه ورود ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها به داخل خانه مسدود شده است.

  • بازدهی بالاتر

بر اساس نظر کاربران کولر سلولزی مزیت اصلی کولرهای سلولزی بازدهی بالاتر این وسیله در مقایسه با کولر آبی پوشالی است. به این صورت که ساختار پدهای سلولزی به شکلی است که مانع از پخش شدن قطرات آب در هوا می شوند. در نتیجه تمام سطح پد سلولزی به صورت کاملاً یکسان و یکنواخت مرطوب می شوند و هیچ نقطه ای از آن خشک باقی نمی ماند.

همین امر به ظاهر ساده باعث می شود میزان بازدهی و قدرت سرمایشی کولر بدون پوشال بسیار بیشتر از کولر آبی پوشالی شود. به حدی که بازدهی کولر سلولزی بیش از 80% است.

  • عدم ابتلای افراد به حساسیت

احتمالاً در اطراف خود افرادی را دیده اید که به محض روشن شدن کولر آبی پوشالی دچار آبریزش بینی و عطسه های پی در پی می شوند. اما از آنجا که ذرات معلق از هوا هیچ راهی برای عبور از ساختار مشبک پدهای سلولزی ندارند، احتمال ابتلای افراد به حساسیت های فصلی بسیار کاهش پیدا می کند. شاید بتوان گفت این مهمترین تفاوت پوشال سلولزی با معمولی است که مورد توجه افراد مستعد به حساسیت های فصلی قرار می گیرد.

  • عدم آلایندگی محیط زیست

یکی از مزیت های مهم کولر آبی سلولزی این است که هرگز باعث آلودگی محیط زیست نمی شود. زیرا بر خلاف پوشال های معمولی که از جنس پلاستیک و خرده های چوب ساخته شده اند، پدهای سلولزی کاملاً تجزیه پذیر هستند می توانند بدون بجا گذاشتن هیچ ماده سمی و آلاینده به خنک سازی محیط بپردازند. شاید بتوان این موضوع را به عنوان فرق کولر سلولزی و پوشالی دانست.

  • طول عمر بالاتر و احتمال خرابی کم تر

اکثر کولرهای آبی بدون پوشال با ورق آلومینیومی یا گالوانیزه ساخته می شوند، به همین دلیل از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. علاوه بر این از آنجا که در کولر آبی پوشالی از پوشال استفاده می شود، به مرور زمان بدنه داخلی کولر توسط شوره پوشیده شده و قطعات داخلی آن فرسوده می شوند. اما در کولر سلولزی خبری از شوره نیست، در نتیجه تمام قطعات داخلی از خرابی زودهنگام در امان هستند.

  • مقاومت بالای پد سلولزی در برابر تغییر شکل

از آنجا که پدهای سلولزی به صورت متراکم در هم تنیده طراحی می شوند و از طرفی از مواد مقاوم و محکم ساخته شده اند، طول عمر بسیار زیادی داشته و به راحتی تغییر شکل پیدا نمی کنند. در حالیکه پوشال معمولی به یک سال نرسیده پوسیده شده و ساختار اولیه خود را از دست می دهد. این موضوع را نیز می توان به عنوان یک تفاوت کولر آبی سلولزی و پوشالی در نظر گرفت.

  • هزینه بسیار کم برای سرویس و نگهداری

یک فرق کولر سلولزی با معمولی این است که در صورت خرید کولر سلولزی نیازی نیست هر ساله پدهای آن را حین سرویس دستگاه تعویض کنید. چون هر پد سلولزی حداقل تا 4 سال عمر می کند و قابلیت استفاده دارد. بنابراین هزینه شما برای سرویس کولر سلولزی بسیار کم می شود.

مخصوصاً اگر کولر سلولزی هوشمند خریداری کرده باشید، در این صورت به دلیل حذف یاتاقان و تسمه پروانه نیازی به روغن کاری نخواهید داشت و با استفاده از سیستم خودشور خودکار کولر این وسیله به صورت اتوماتیک شستشو داده شده واز رسوبات پاک می شود.

  • کاهش مصرف آب کولر آبی سلولزی

میزان مصرف آب کولر سلولزی یکی از مهمترین مزیت های این وسیله است. بر اساس نظرات در مورد کولر آبی سلولزی مقدار مصرف آب کولر سلولزی تقریباً 50 درصد کمتر از مصرف آب کولر آبی پوشالی است. اگر به دنبال صرفه جویی در مصرف آب هستید، باید به این تفاوت کولر پوشالی و سلولزی دقت کنید.

  • مصرف برق پایین

در صورت خرید کولر آبی با پوشال سلولزی می توانید علاوه بر مصرف آب، در میزان مصرف برق نیز صرفه جویی کنید. مقدار مصرف برق کولر سلولزی نصف مصرف برق کولر آبی پوشالی است. پس در زمان انتخاب کولر به این فرق کولر آبی با سلولزی توجه داشته باشید.

  • امکان استفاده از قابلیت های بیشتر در کولر سلولزی هوشمند

چنانچه کولر سلولزی خود را از بین مدل های هوشمند این وسیله انتخاب کنید، به قابلیت های منحصر به فردی از جمله امکان تنظیم دما از طریق کنترل از راه دور و شستشوی خودکار داخل کولر هر 72 ساعت یکبار و در نتیجه کاهش احتمال رسوب گرفتن دستگاه دسترسی خواهید داشت.

  • عدم نیاز به سرویس سالانه

برخلاف کولر پوشالی که باید هر ساله قبل از استفاده مورد سرویس کامل قرار بگیرد، کولر آبی سلولزی نیازی به سرویس سالانه ندارد و این هم یک تفاوت کولر آبی پوشالی با سلولزی است.

 

 

معایب کولر سلولزی

در قسمت فوق به بیش از 10 مورد از مزیت های کولر سلولزی اشاره کردیم که در واقع بخشی از تفاوت کولر آبی پوشالی و سلولزی هستند. حال برای تکمیل صحبت های خود در خصوص رسیدن به پاسخ این سوال که کولر آبی بهتره یا سلولزی قصد داریم به بررسی معایب کولر با پوشال سلولزی نیز بپردازیم:

  • قیمت خرید بالا

اصلی ترین فرق کولر آبی و سلولزی در تفاوت قیمت کولر سلولزی و پوشالی است، به حدی که کولر سلولزی حدوداً 2 برابر کولر آبی قیمت دارد. البته با در نظر گرفتن مزیت های منحصر به فرد کولر سلولزی قیمت خرید بالای این وسیله کاملاً قابل توجیه است، چون به همان اندازه می تواند در مصرف آب، برق، هزینه های سرویس و نگهداری صرفه جویی کرده و از همه مهمتر چندین برابر کولر آبی با پوشال معمولی عمر کند.

  • بوی بد سلولز

طبق نظرات کاربران کولر سلولزی این وسیله مخصوصاً در اوایل زمان استفاده بوی بسیار نامطبوع همچون بوی ماهی گندیده می دهد. علت بوی بد کولر سلولزی تجمع رطوبت بر روی پدها و در نتیجه ایجاد محیطی مناسب برای رشد باکتری ها و قارچ ها است.

البته این معضل اغلب به دلیل قدیمی شدن پدها و ماندن آب در داخل تشتک کولر ایجاد می شود. بنابراین بهترین راهکار برای حل این ایراد اقدام به تخلیه آب کولر، تعویض پدهای سلولزی یا شستشوی پدها است.

 

مقایسه کولر آبی با کولر سلولزی

 

کولر سلولزی برند برفاب - مقایسه کولر ابی و سلولزی

 

برای اینکه بهتر از تفاوت کولر سلولزی با معمولی مطلع شوید در این قسمت به مقایسه کولر سلولزی و پوشالی پرداخته ایم:

 

حال شما می توانید با توجه به ویژگی های هر دو مدل کولر آبی ذکر شده در جدول و در نظر گرفتن تفاوت کولرهای سلولزی با معمولی یکی از آن ها را تهیه کنید.

 

 

جمع بندی

با توجه به توضیحاتی که در این مطلب دادیم می توان اینطور نتیجه گیری کرد که کولر آبی سلولزی در مقایسه با کولر آبی معمولی مزیت های قابل توجه ای دارد. هر چند قیمت خرید این وسیله به مراتب بالاتر از کولر آبی با پوشال معمولی است، اما توجه داشته باشید شما با خرید کولر سلولزی می توانید در دراز مدت سرمایه گذاری کرده و از صرف هزینه های جانبی به منظور تعمیر زودهنگام قطعات و مصرف انرژی کولر صرفه جویی کنید.

ما در فروشگاه تجهیزمن انواع کالاهای تاسیساتی از جمله کولر آبی پوشالی و سلولزی را در برندهای مختلف روز بازار به شما عرضه می کنیم. شما می توانید در صورت نیاز به خرید هر کدام از این محصولات همین الان و از طریق سایت برای خرید اقدام کنید. در صورت خرید از تجهیزمن دیگر نباید نگران اصل یا تقلبی بودن مارک دستگاه یا قیمت آن باشید، چون تمام محصولات این فروشگاه اورجینال بوده و دارای بهترین کیفیت و قیمت هستند.

چنانچه هنوز هم این سوال برای شما مطرح است که کولر سلولزی بخریم یا پوشالی؟ کافیست ابتدا سفارش خود را در سیستم فروش تجهیزمن ثبت کنید تا کارشناسان فروش ما با شما تماس بگیرند و سوالات خود را از ایشان بپرسید. اگر بعد از کسب مشورت با کارشناسان ما برای خرید سفارش خود مطمئن شدید، می توانید سفارش خود را نهایی کرده و از مزایای خرید از این فروشگاه بهره مند شوید.

 

 

خلاصه ای از آنچه در این مقاله نوشته ایم

  • کولر آبی یک وسیله سرمایشی تبخیری است که از طریق جذب گرمای هوای بیرون آب داخل محفظه خود را تبخیر کرده و باد سرد حاصل از آن را به داخل فضای ساختمان هدایت می کند.
  • از جمله مهمترین مزایای کولر آبی در مقایسه با کولر گازی می توان به مصرف برق پایین تر، قیمت خرید مناسب تر، سهولت بیشتر در نصب و راه اندازی و نیاز به تعمیر و سرویس محدودتر اشاره کرد.
  • مهمترین ایراد وارده به کولرهای آبی با پوشال معمولی این است که ذرات پوشال خرد شده و به این ترتیب راه نفوذ انواع آلاینده ها به داخل ساختمان باز می شود.
  • کولر سلولزی یک محصول ایده آل برای رفع مشکلات کولر آبی پوشالی است. اصلی ترین فرق بین کولر سلولزی با معمولی استفاده از پد سلولزی بجای پوشال معمولی در این وسیله است.
  • کولر سلولزی در مقایسه با کولر آبی با پوشال معمولی دارای قابلیت های بسیار بیشتری است که از آن جمله می توان به امکان هوشمندسازی کولر سلولزی و در نتیجه مصرف برق و آب کمتر در این دستگاه اشاره کرد. این مورد قابل توجه ترین فرق کولر آبی سلولزی با معمولی است.
  • یک تفاوت کولر سلولزی و معمولی در قیمت خرید این وسیله است. قیمت خرید کولر سلولزی در مقایسه با کولر پوشالی با توجه به امکان پیشرفته تر بالاتر است.

پرسش و پاسخ های متداول

کولر سلولزی بهتر است یا پوشالی؟

فرق کولر معمولی با سلولزی در چند مورد مهم است که می توان به مصرف آب و برق کمتر کولر سلولزی، قابلیت هوشمندسازی، نیاز به سرویس و نگهداری کمتر و بازدهی بالاتر اشاره کرد. با توجه به این دلایل کولر سلولزی بهتر از کولر پوشالی است.

آیا امکان استفاده از پوشال سلولزی برای کولر معمولی وجود دارد؟

بله، شما می توانید به راحتی از پد سلولزی برای کولر آبی معمولی خود استفاده کنید. فقط کافیست اندازه درب کولر معمولی خود را محاسبه کرده و به همان مقدار طول و عرض پد سلولزی را برش دهید تا به اندازه مناسب برسد.