سیم پیچی الکترو موتور سنگین

بررسی فرآیند سیم پیچی الکترو موتور سنگین

شما یک موتور الکتریکی 13.8 کیلوولت دارید که قرار است سیم پیچی الکترو موتور سنگین در آن به طور مجدد انجام شود. دو گزینه پیش روی شما است: VPI و عایق بندی B-Stage. شما باید تفاوت بین دو سیستم عایق بندی را درک کنید و با بودجۀ خود بسنجید و بهترین راه حل بلند مدت برای موتور سنگین خود پیدا کنید. در این مقاله ممکن است به تمام سؤالات خود برای سیم پیچی مجدد موتور الکتریکی نرسید، اما اطلاعاتی در مورد روش ها و تفاوت ها و الویت یکی بر دیگر به شما ارائه می شود.

الکترو موتور سنگین چه موتوری است؟

زمانی که از واژۀ موتور سنگین استفاده می کنیم منظور ما موتورهای برقی است که ولتاژ آنها بین 12 کیلو ولت تا 15 کیلو ولت است. این موتورها نه تنها از ولتاژ بالاتری برخوردار هستند بلکه از نظر اندازه و وزن بدنی نیز موتورهای بزرگی محسوب می شوند و می توانند یک چالش جدی برای متخصصین به وجود آورند.

 

عایق مسئلۀ اصلی سیم پیچی الکتروموتور سنگین

مسئله اصلی در سیم پیچی الکترو موتور سنگین، شامل عایق کویل روتور یا استاتور است که برای عملکرد مطمئن آن بسیار مهم است. دو گزینه در فرآیند سیم پیچی مجدد و عایق موتور سنگین وجود دارد: VPI یا اشباع فشار خلاء و کویل های B-Stage

هر دو روش یک هدف را دنبال می کنند که همان عایق کردن کویل است. اما سیستم های عایق تفاوت های زیادی با هم دارند.

 


حتما مقالات جامع سیم پیچی را مطالعه کنید.


سیستم اشباع فشار خلاء

در فرآیند VPI، یک استاتور یا روتور از پیش گرم شده به دالان فشار VPI می رود و یک خلاء ترسیم می شود. خلاء تمام هوا را از بین می برد و یک رزین اپوکسی را درون دالان می کشد تا استاتور یا روتور کاملاً غوطه ور شود. در ادامۀ روند، فرآیند معکوس شده و فشار اعمال می شود تا زمانی که سیستم عایق بندی، کاملاً با رزین اشباع شود و پس از آن، واحد حذف و پخته می شود تا رزین در فر عمل آوری و آماده شود. نتیجۀ فرآیند VPI، ساخت رزین عایق 4 تا 5 میل و یک سیستم عایق بندی تقریباً بدون حفره برای سیم پیچی الکترو موتور سنگین شما است. این فرآیند جدیدی است که برای موتورهایی با ولتاژ پایین تر بهبود و ارتقاء داده شده است؛ اما هنوز مشکلاتی برای نفوذ رزین در موتورهایی با ولتاژ متوسط ​​و بالاتر وجود دارد.

عایق کویل B-Stage

زمانی که صحبت از موتور سنگین می شود، گزینۀ دیگری نیز در کنار VPI به نام سیستم عایق بندی B-Stage مطرح می شود. کویل های B-Stage برای عایق کاری سیم پیچ های موتور برای ژنراتورها و موتورهای بزرگ در 100 سال گذشته استفاده شده اند. فرآیند B-Stage شامل استفاده از کویل غنی از رزین است که با نوارهای میکای بارگیری شده با اپوکسی تولید می شوند. بخش شکاف این کویل ها فشار داغ داده شده و عمل آوری می شود در حالی که قسمت های باقی مانده از بخش کویل عمل آوری نمی شود و هنوز برای روند سیم پیچی انعطاف پذیر است. سرانجام سیم پیچ تکمیل شده در یک اجاق پخته می شود تا فرآیند تکمیل شود. این سیستم عایق بندی با دوام است و برای موتورهای سنگین آزمایش شده و به طور معمول برای 50 سال دوام دارد.

 

مقایسۀ عایق بندی VPI و B-Stage برای موتور سنگین

در اینجا مایلیم کویل های VPI را با کویل های B-Stage مقایسه کنیم

نگرانی بسیاری از افراد برای استفاده از VPI این است که طول عمرشان مبهم است چرا که این سیستم ها در مقایسه با سیستم های B-Stage که از سال های پیش مورد استفاده قرار گرفته اند و طول عمر طولانی 50 ساله آنها به اثبات رسیده است، جدید تر هستند.

برای موتورهای بزرگتر، اندازۀ مخازن VPI، اندازۀ فیزیکی موتور را محدود می کند. این مسئله در مورد کویل های B-Stage وجود ندارد.

در این میان، رزین VPI، عایق بندی سیم پیچی الکترو موتور سنگین و کویل باید با هم سازگاری داشته باشند تا در فرآیند VPI از آنها استفاده شود؛ در حالی که این نگرانی در عایق بندی B-Stage وجود ندارد زیرا رزین در نوارهای میکا قرار دارد.

هنگامی که از فرآیند VPI استفاده می شود، نفوذ رزین بسیار مهم است و بسیاری از پارامترها نظیر دما، فشار، تعداد لایه های نوار و فشار اعمال شده و… می توانند بر میزان نفوذ تأثیر بگذارد. در کویل های B-Stage، عایق از قبل از رزین غنی شده است و فقط به یک پوشش اسپری اضافی یا رزین بر روی انتها و مسدود سازی برای تکمیل سیستم نیاز دارد.


میتوانید مقاله سیم پیچی الکتروموتور تک فاز را هم مطالعه کنید.


کویل های VPI سبز یا عمل آوری نشده، در ولتاژ کامل قابل آزمایش نیستند زیرا نوارهای عمل آوری نشده دارند در حالی که این مشکلی در کویل های B-Stage وجود ندارد.

تعمیرات وصله ها یا کویل در سیم پیچی VPI امکان پذیر نیست اما در سیستم B-Stage امکان پذیر است.

چنانچه که عمل سیم پیچی در سیستمی با استفاده از VPI با شکست مواجه شود، این سیم پیچ را باید در یک فر پخت قرار داد که این کار می تواند در صورت عدم کنترل صحیح، باعث آسیب به لایه های استاتور شود. این مسئله، در کویل های B-Stage اتفاق نمی افتد چرا که در آن، لایه برداری ساده تر است و دمای قابل کنترل بیشتری را شامل می شود.

کویل های B-Stage نسبت به VPI هزینۀ بیشتری دارند، اما انتظار می رود مدت زمان طولانی تری دوام داشته باشند. ماندگاری VPI در موتور سنگین به خوبی ثابت نشده است چرا که تنها حدود 20 سال است که از VPI در موتورهای ولتاژ بالا استفاده شده است و به ویژه که در چنین موتورهای بزرگی خرابی VPI را نیز داشته ایم.


بیشتر بخوانید: نحوه تعمیر الکتروموتور


 

به سراغ کدام یک برویم؟

کویل های VPI و B-Stage برای سیم پیچی الکتروموتور سنگین با ولتاژ بالا قابل استفاده هستند. در این میان، نکتۀ کلیدی که باید در نظر داشته باشید این است که هر دو روش در دسترس هستند، به طور منظم مورد استفاده قرار می گیرند و موفق عمل می کنند. کویل های B-Stage قدیمی تر و سنتی تری هستند و احتمالاً بهترین گزینه برای کسانی هستندکه مایلند با موتورهای قدیمی تر کار کنند. توجه داشته باشید تغییر کویل ها از B-Stage به VPI توصیه نمی شود چراکه این کار می تواند خطرناک باشد. با این حال، VPI هنوز هم یک گزینۀ معتبر برای موتور سنگین است و چنانچه موتور شما دارای مخزن VPI باشد که بتواند با موتور سازگاری داشته باشد ممکن است از نظر هزینه، مقرون به صرفه تر باشد.

خدمات تعمیر ژنراتور الکترو موتور سنگین به چه صورت است؟

هنگامی که صحبت از موتورها یا ژنراتورهای بزرگ و غول پیکر می شود، به بحث پیرامون آزمایش، تعمیر، سیم پیچی و ساخت مجدد و مهندسی معکوس جهت تضمین خدمات برای مشتریان می رسیم که شامل چند بخش است:

سیم پیچی مجدد با سیستم عایق بندی مقاومت جرقۀ ولتاژ اینورتر

بررسی و طراحی مجدد داده های سیم پیچی با کمک رایانه

اشباع فشار خلاء با رزین پلی استر 100٪ جامد

تست و ارزیابی الکتریکی

تست و تعمیر لایه های آهن استاتور

تکمیل فرآیند تولید و خرید

تعادل پویا

اینکه همۀ مؤلفه ها از استانداردهای MSC برای کیفیت برخوردار باشند.

امروزه فناوری دیجیتالی جدید امکان کنترل دقیق تر و منعطف موتورهای موجود را فراهم می آورد.


میتوانید مقاله سیم پیچی الکتروموتور سه فاز را هم مطالعه کنید.


 

آزمایش و بازرسی

انواع تست های مورد استفاده در بررسی موتورهای سنگین شامل بازرسی بصری، تست مقایسه فاز، تست اضافه ولتاژ، تست بارداری و بی باری، تست های جذب دی الکتریک، تست پتانسیل بالا، مقایسۀ ضربه و تحلیل ارتعاش، تحلیل خرابی، تحلیل المان محدود، به روز رسانی سیم پیچی الکترو موتور سنگین و اسب بخار و مدیریت پروژه است.

سیم پیچی و تعویض کویل

ارائۀ خدمات سیم پیچی در موتورهای کوچک یک اسب بخار تا موتورهای بزرگ تا بیست و پنج هزار اسب بخار، صورت می گیرد و علاوه بر این، امکان جایگزینی کویل با مشخصات دلخواه مشتری وجود دارد.

تغییر شرایط موتور که شامل تراز شافت، تراشکاری آرمیچر DC، ریخته گری مجدد یاتاقان، تعادل پویا

تعمیر عایق بندی که شامل غوطه وری و پخت، سوزاندن عایق هستۀ حرارتی و اشباع فشار خلاء اپوکسی (VPI) است.

 


مقاله سیم پیچی پمپ های صنعتی پیشنهاد ما به شما است.


خدمات تعمیر و بررسی در محل

شامل خدمات 24 ساعته، تجهیزات قابل حمل برای اعزام فوری به محل استقرار مشتری که شامل دستگاه های تشخیص و عیب یابی، جدا سازی و سرهم کردن مجدد قطعات در محل، سیم پیچی مجدد موتور و تجهیزات بازسازی موتور و همچنین تجهیزات متعادل سازی دقیق موتور است.

توجه داشته باشید که سیم پیچی الکترو موتور سنگین در صورت اجرای صحیح و با کیفیت می تواند راندمان اصلی موتور را حفظ کند. بازده موتور در سیم پیچی مجدد به مهارت و تکنیک به کار رفته توسط مهندسین بستگی دارد؛ از این رو انتخاب درست تکنسین با مهارت بخشی از موفقیت شما در بازیابی موتور است.

در نظر داشته باشید هیچ دو موتوری یکسان نیست و هر یک مشخصات و استاندارد های خاص خود را دارد بنابراین لازم است اطلاعات و سوابق عملکرد موتورهای خود را داشته باشید تا به تعمیرگاه ارائه دهید، در این صورت احتمال بازیابی مجدد موفق موتور را افزایش داده اید چرا که طبیعی است که افراد متخصص از اطلاعات همۀ موتور ها آگاهی نداشته باشند.

 

منبع

https://www.hecoinc.com/high-voltage-electric-motor-rewinding

https://www.midwestservicecenter.com/services/large-motor-generator-repair-services