بررسی صفر تا صد سیم پیچی موتور دالاندر
Contents
موتور دالاندر چیست؟
موتورهای القایی دو سرعته را موتور دالاندر می گویند. در این گونه از موتورها سرعت یکی دو برابر سرعت دیگری است. به فرض مثال اگر سرعت دور تند ۳۰۰۰ rpm باشد دور کند سرعتی معادل با ۱۵۰۰ rpm دارد. در موتورهای دالاندر از یک سیم پیچ برای دور تند و دور کند استفاده می شود.
محاسبات سیم پیچی موتور دالاندر
موتورهای دالاندر معمولاً به شکل دو طبقه سیمپیچی میشوند. هرچه تعداد قطب بیشتر است، تعداد گام بیشتری از سیمپیچی در محاسبات لحاظ میشود. بهطورکلی در سیمپیچی موتور دالاندر باید پارامترهای زیر در نظر گرفته شود.
- تعداد شیار استاتور که با حرف Z نشان داده میشود.
- تعداد فاز که با حرف M نشان داده میشود.
- تعداد قطب موتور
- گام قطبی با استفاده از رابطه Y= Z/۲P به دست میآید. بر همین اساس تعداد دور سیمپیچ موتور از رابطه زیر به دست میآید:
N=(F*۱۲۰)/۲P
عدد بهدستآمده روی پلاک با RPM یا تعداد دور بر دقیقه نمایش داده میشود. برای اینکه بتوان انتخاب بهتری از یک سیمپیچ داشت باید محاسبات زیر را انجام داد:
- تعداد دور سیمپیچ
- تعداد شیار هر قطب
- زاویه الکتریکی بین هر شیار
- زاویه مکانیکی بین هر شیار
- گام سیمبندی
- گام فازی
می توانید مقاله سیم پیچی الکتروموتور تک فاز را هم مطالعه کنید.
نقشه سیم پیچی موتور دالاندر
یکی از راههای تشخیص موتور دالاندر، نقشه سربندی موتور دالاندر است. این نقشه شامل تعداد قطبهایی است که روی پلاک ترسیم شده است. یکی از مواردی که مربوط به سیمپیچی موتور دالاندر است و باید به آن توجه شود، نسبت عکس سرعت و تعداد قطب است. یعنی تعداد قطب کم مربوط بهسرعت بالا و تعداد قطب زیاد مربوط بهسرعت کم است.
در نقشه مدارات سیمپیچی دالاندر، نحوه چیدمان اتصالات مشخص میشود که این نحوه در تخته کلم موتور دالاندر مشخص شده است.
نقشه دیگری که در ترسیم سیمپیچی باید به آن توجه شود، نقشه مدار فرمان موتور دو سرعته سیم پیچ مجزا است. در این نقشه مشخص میشود که از کدام کلاف کدام سیم باید به برق متصل شود.
در نقشه سیمپیچی موتور دالاندر نحوه اتصال استاتورها با یکدیگر نیز مشخص میشود.
مقاله چگونگی سیم پیچی موتور سه فاز را در وبلاگ تجهیزمن بخوانید.
نقشه سربندی موتور دالاندر
در موتورهای الکتریکی دو سرعته یا دالاندر اتصالها به سه مدل انجام میشود. دور تند، دور کند و مشترک که برای مشخص شدن با برچسبهای H برای دور تند، L (Low) برای دور کند و C (Common) برای دور مشترک علامتگذاری شده است. البته در بعضی از موتور کولرها برای سربندی علامت A، B و C نوشته شده است که A معادل دور تند H، B معادل دور کند L و C مانند قبل است که عبارت سیم مشترک را نشان میدهد. پس زمانی که نقشه سیمپیچی موتور دالاندر را مشاهده میکنید، حتماً به علامتهای مشخص شده روی نقشه توجه شود.
در تجهیزمن هدف این است تا مخاطبان با دید کلی که به کمک سایت از یک محصول پیدا کردند آنرا خریداری کنند و بهترین تصمیم را به موقع خرید بگیرند
همچنین کسانی که نیاز به تعمیر و یا راه اندازی یک خط تولید برای مجموعه صنعتی خود را دارند میتوانند با بهره گیری از دانش فنی مهندسان تجهیزمن بهترین مشاوره را دریافت کرده و بهترین تصمیم را بگیرند.
با سلام و عرض خسته نباشین.بنده سیم پیچ هستم و یه مشکلی برام پیش اونده و درخواست کمک از شما رو دارم.
اخیرا یک موتور دالاندر برای ما ارجاع شد که شاگردامون بدون اطلاع و به گمان اینکه موتور ساده ۱۵۰۰ دور هست بدون برداشتن نقشه سربندی اقدام به تخلیه سیمها کرده اند.و متاسفانه ما تو سیمپیچی این موتور به مشکل برخوردیم.
لازم به ذکر هس که موتور ۳۶ شیار بوده و دو دور ۳۰۰۰ و ۱۵۰۰ دور هست.اگر امکانتون هست تو دیاگرام این موتور به بنده کمک کنین
سلام دوست عزیز
با کمال میل اگر نقشه این دینام در دسترس باشه به شما کمک میکنیم
برای پیگیری بیشتر در واتس آپ پشتیبانی با شماره 09128454026 در تماس باشید و عکس از پلاک موتور را بفرستید.