لوگو تجهیزمن

سیم پیچی دینام کولر


admin-tajhizman
2020/02/17
0 دیدگاه

سیم پیچی دینام کولر :

 ما در این مقاله با انواع سیم پیچی دینام کولر آشنا می شویم و در مرحله بعد با عمده دلایلی که باعث سوختن سیم پیچی دینام کولر می شوند آشنا می شویم و در قدم بعدی راهکارهایی که می توان از سوختن دینام کولر جلوگیری کرد را بررسی می‌کنیم. و در قدم آخر کارهایی که بعد از تحویل گرفتن دینام سیم پیچی شده باید انجام دهیم را معرفی می کنیم. اینکه چطور کاری انجام دهیم که دینام‌کولر ما مجدد به تعمیر وسیم پیچی مجدد نداشته باشد را بیان می‌کنیم پس در این مقاله باما همراه باشید تا بهترین اطلاعات راجع به سیم پیچی دینام کولر را که بر اساس تجربه ۳۰ ساله ما به دست آمده است را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع سیم پیچی دینام کولر:

سیم پیچی دینام کولر به دو دسته بندی کلی تقسیم می شود 1- سیم پیچی مسی 2- سیم پیچی آلومینیومی

سیم پیچی مس :

این نوع سیم پیچی یکی از مرسوم ترین انواع سیم پیچی در سیم پیچی الکتروموتور ها و دینام های کولر می باشد. این را در نظر داشته باشیم که دینام کولر یکی از زیر مجموعه های الکترو موتور می باشد در واقع می توان گفت بهترین نوع سیم پیچی موتور های کولر سیم پیچی از جنس مس می باشد.

دلایل مختلفی را برای اثبات این مطلب داریم یکی از مهمترین دلایل مقاومت زیاد مس نسبت به آلومینیوم است همچنین جنس مس به گونه‌ای است که در برابر سولفاته و اکسید شدن مقاوم تر است.

محیط دینام کولر به دلیل مرطوب بودن باعث سولفاته شدن سیم پیچی می شود زمانی که ما از سیم پیچی مس استفاده کنیم عمر سیم پیچی خیلی بیشتر می شود.

به همین دلیل می باشد که تمامی برندهای معتبر دینام‌کولر چه تولید کننده های داخلی مانند موتوژن و الکتروژن و چه تولیدکننده های خارج مانند زیمنس و جنرال موتور سیم پیچی مسی استفاده می کند. همین یک دلیل کافی است که مرغوبیت و کیفیت سیم پیچی مس اطمینان حاصل کنیم.

سیم پیچی آلومینیوم:

این نوع سیم پیچی تقریباً هفت الی هشت سالیی می باشد که در بین سیم پیچ ها جا افتاده است. تقریباً مزیت این نوع سیم پیچی ارزان بودن آن است وگرنه هیچ مزیت دیگری نسبت به سیم پیچی مسی ندارد البته این را باید در نظر داشته باشیم که هر ارزانی بی دلیل نمی باشد.

پس پیشنهاد ما به شما این است که اگر دینام کولر آبی خود را برای تعمیر به تعمیرگاهی فرستادید حتماً از تعمیرکار درخواست کنید تا دینام شما را سیم پیچی از نوع مس انجام دهد تا در مدت زمان طولانی دچار مشکل نشوید.

دلایل سوختن سیم پیچی دینام کولر:

اجزای دینام کولر

حال جذاب ترین قسمت این مقاله رسیدیم دلایل سوختن دینام کولر. با توجه به تجربه تیم فنی ما دینام های کولر به دلایل متعددی میسوزند این دلایل 9مدل هستند که عبارتند از :

  1. ریختن آب روی دینام کولر
  2.  سولفاته شدن سیم پیچی
  3.   نوسانات شدید برق
  4.  سفت بودن تسمه دینام کولر
  5. عدم سرویس سالیانه کولر آبی
  6.  خراب بودن بلبرینگ ها و بوش ها دینام کولر آبی
  7.  خراب شدن کلید گریز از مرکز
  8. – قطع شدن سیم پیچی استارت
  9. اتصال در سیم های خروجی کولر به ترمینال به دلیل کهنه بودن و فرسوده شدن

1- ریختن آب روی دینام کولر:

تقریبا 40 درصد سوختن موتور های کولر به دلیل ریختن آب بر روی سیم پیچی دینام‌کولر است ریختن آب یا از طریق پوشال ها می باشد یا از طریق آب پخش کن ها که به کولرها آبرسانی می کنند. برای جلوگیری از این کار باید هنگام تعویض پوشال ها خیلی دقت کنیم که چوب ها و نخ ها پوشال به سمت دینام‌کولر انحنا نداشته باشند و در زمان سرویس از سالم بودن آب پخش کن های روی پوشال اطمینان حاصل کنید. با رعایت کردن این دو مورد سوختن دینام کولر از طریق ریختن آب روی آن به صفر می رسانیم و حتماً در هنگام تعویض پوشال و سرویس سالیانه کولر این ۲ نکته را در نظر داشته باشیم.

2-سولفاته شدن سیم پیچی :

معمولاً سولفاته شدن سیم پیچی در زمانی رخ می‌دهد که سیم پیچی دینام کولر در یک فضای خیلی مرطوب قرار بگیرد فضای کولر آبی به طور طبیعی مرطوب است و متاسفانه کاری نمی توان انجام داد که رطوبت آن را کاهش دهیم چون در صورت پایین آمدن رطوبت خنک شدن باد کولر نیز کم می شود. پس راه حلی برای سولفات نشدن سیم پیچی دینام‌کولر وجود ندارد. البته نگران نباشید اگر از سیم پیچی مسی استفاده شود در دینام کولر سولفاته شدن به حداقل خود می‌رسد و شاید تا ۱۰ سال سیم پیچی دینام کولر شما هرگز سولفات نشود.

3-نوسانات شدید برق :

در فصل تابستان به دلیل استفاده کردن مردم از وسایل های سرمایشی نرخ مصرف برق بالا می رود و پست‌های تامین برق با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌توانند ۲۲۰ ولت واقعی و مصرف کنندگان ارائه دهند و ولتاژ کمتری از حد استاندارد یعنی زیر ۲۲۰ ولت به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند ولتاژ بین 180 تا ۲۳۰ ولت می شود.

البته این مشکل بیشتر برای مراکز صنعتی و روستایی صورت می‌گیرد و خیلی کم شهرهای پرجمعیت دچار این مشکل می شود ولی همین نوسانات برق و کمبود ولتاژ باعث بالا رفتن آمپر مصرفی وسایل برقی به خصوص دینام‌کولر می‌شود و باعث سوختن خیلی زود در دینام‌کولر می‌شود.

برای جبران کردن این مشکل می توانیم از یک استابلایزر استفاده کنیم استابلایزر یک صافی جریان است هر جریانی که ورودی بگیرد را به ۲۲۰ ولت تبدیل میکند طریقه نصب این دستگاه به این صورت است که بعد از کنتر ورودی قرار گرفته و برق ورودی ساختمان به استابلایزر وصل می‌شود و استابلایزر هر ولتاژ جریانی را که دریافت کند به ۲۲۰ ولت خروجی تبدیل می کند و دیگر هیچ مشکلی از نظر ولتاژ ورودی نخواهیم داشت و خیالمان بابت این مشکل راحت می‌شود.

4-سفت بودن تسمه دینام کولر :

یکی از دلایلی که خیلی باید به آن توجه کرد تسمه دینام کولر است. تسمه دینام کولر باید خیلی شل باشد بر خلاف دید عموم که اگر هر چه تسمه سفت تر باشد قدرت سیم پیچی دینام کولر آبی و بازدهی و راندمان کولر بالا می رود این یک نوع تفکر کاملا اشتباه است تسمه دینام کولر باید به گونه‌ای باشد که فقط بکس باد نکند در همین حد کافی است.

اگر یک مقیاس بخواهیم قرار دهیم باید وقتی تسمه را به هم نزدیک می کنیم باید چهار انگشت بین 2طرف تسمه فاصله باشد پس این نکته خیلی جدی در نظر داشته باشیم که تسمه به هیچ عنوان سفت انتخاب نشود/

دینام کولر سه چهارم موتوژن

5-عدم سرویس سالیانه کولر آبی :

کولر های ابی حتما باید هر سال سرویس شوند.چون یک وسیله مصرفی و حساس هستند و باید مراقبت و نگهداری لازم از این وسیله برقی به درستی انجام پذیرد. در غیر این صورت سیم پیچی دینام کولر خیلی زود خراب میشود.

باید طریقه ریخت آب از آبریزها/طریقه کار کردن پمپ آب کولر/طریقه کار خود دینام کولر همگی به درستی چک شوند که ما در مقاله       راهنمای خرید کولر آبی تمامی این مراحل را به طر دقیق توضیح داده ایم و اطلاعات کاملی در اختیار شما عزیزان  قرار داده ایم.

6-خراب بودن بوش یا بلبرینگ دینام کولر:

دینام کولر به طور کلی به دو روش تولید میشود یا به صورت بوشی یا به صورت بلبرینگی در صورت خراب شدن هر یک از این قطعه ها در دینام کولر کارکرد کلی به مشکل برمیخورد و راندمان بسیار پایین می آید و در مدت زمان باعث سوختن دینام کولر میشود.

پس باید دینام کولر را هر سال چک کنیم که بیصدا کار کند هر زمان در حین کارکرد به صدا افتاد و صدای غیر طبیعی و ناهنجار داشت باید سریعا کولر را خاموش کرده و صدا را برسی کنیم در صورت خرابی حتما باید به تعمیرگاه مراجعه کنیم و دینام کولر را تعمیر کنیم وگرنه دیر یا زود کولر میسوزد.

7- خراب شدن کلید گریز از مرکز:

زمانی که با روشن کردن کولر آبی دینام به حرکت در نمیاید و صدای زور زدن برای استارت شدن را میدهد به احتمال خیلی زیاد کلید گریز از مرکز از کار افتاده است برای اینکه مطمعن شویم مشکل از کلید گریز از مرکز است میتوانید  یک ضربه به دینام کولر بزنیم اگر شروع به کار کرد مطمعن میشویم که مشکل از کلید گریز از مرکز است برای رفع این مشکل باید به تعمیرکار مراجعه کنیم چون کار خیلی تخصصی است و از دست ما کاری بر نمیاید.

8-قطع شدن سیم پیچی استارت:

این مشکل معمولاً در طول مدت زمان پیش می آید و کاری نمی توان برای مقابله با آن انجام داد. فقط می توان از سیستم soft starter استفاده کرد این سیستم به این صورت است که کولر با قدرت کمتری و بی صداتری روشن کنند و استهلاک کولر را بسیار پایین می آورد ولی هزینه اولیه زیادی را دارد ولی در طول مدت زمان هزینه جبران می شود.

9- فرسوده شدن کابل های خروجی :

فرسوده شدن کابلهای خروجی که در طول مدت زمان به وجود می‌آید و باعث سوختن دینام کولر می‌شود برای مواجهه با این مشکل بهتر است هر چهار سال یکبار برای کابلهای خروجی وصل شده به ترمینال آن را تعویض کرد زیرا کابل های فرسوده باعث اتصال شده و منجر به سوختن موتور کولر می شود

راهکارهایی برای عدم سوختن دینام کولر :

کولر آبی دستی

حال کارهایی را انجام دهیم جلوگیری از سوختن دینام کولر صورت گیرد
در ابتدا باید هر سال کولر آبی را سرویس نماییم سرویس سالیانه باعث پیشگیری در خرابی دینام کولر می‌شود و ۱۰۰ درصد از عمر دینام کولر را بالا میبرد.
یکی دیگر از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم استفاده از گلوله های ضد شوره می باشد که درکف آب کولر قرار می‌گیرد و مانع از شوره گذاری در آب کولر می‌شود عدم شوره گذاری در آب خود باعث بالا رفتن عمر کولر میشود.

کارهایی که بعد از سیم پیچی دینام کولر باید انجام دهیم :

بعد از تحویل گرفتن دینام کولر از تعمرکار باید چند نکته خیلی مهم را در نظر داشته باشیم.

1- هنگام نصب مجدد دینام کولر باید خیلی دقیق کار کنیم باید سیمهای برق ترمینال را همانگونه که باز کردیم همانگونه بندیم تا خللی در کار کرده دینام‌کولر ایجاد نشود برای اطلاع از سیم بندی کولر آبی مقاله سیم کشی دینام کولر مراجعه کنید.

2- فولی دینام کولر را چک کنیم در صورت اینه شدن فولی باید ان تعویض شود

3- تسمه دینام کولر را باید چک کنیم در صورت پارگی تسمه باید تعویض گردد در ضمن به هیچ عنوان تسمه را نباید سفت بست.

بعد از رعایت کردن این 3مورد کولر را استارت می کنیم و مطمئن می‌شویم که درست کار می‌کند باید مطمئن شویم که آب روی دینام کولر نمیپاشد بعد از اطمینان از این مرحله کار ما به پایان رسیده و می‌توانیم از باد خنک دینام کولر لذت ببریم.

گروه صنعتی صنعت اینجا یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی حال حاضر ایران می باشد که بزرگترین هدف ما دادن دانش تخصصی با زبانی کاملاً ساده به مشتریان و کاربرانمان است در صورت استفاده از این مطالب مارا به دوستان و همکاران خود معرفی کنید
بسیار خرسند و خوشحال میشویم اگر سوال یا نظری دارید در انتهای این مقاله با ما در میان بگذارید.

 


نوشته های مرتبط

نظرات کاربران


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

s