سیم پیچی موتور اسپیندل

سیم پیچی موتور اسپیندل چگونه است؟

سیم پیچی موتور اسپیندل که به قلب دستگاه های CNC مشهور است از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است و انجام درست و صحیح آن می تواند طول عمر موتور را افزایش داده یا باز پیچی مجدد آن، صرفۀ اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد.

موتور اسپیندل، یک موتور الکترونیکی با دقت و قابلیت اطمینان بالا است که برای چرخش میله یا شافت استفاده می شود و بر روی آن پلاترها در یک دیسک سخت سوار می شوند. پلاتر، یک دیسک شیشه ای یا آلومینیومی ظریف و دقیق است که از دو طرف با یک مادۀ مغناطیسی با دقت بالا پوشانده شده است و از آن برای ذخیرۀ داده ها استفاده می شود. HDD های مدرن به طور معمول حاوی چندین پلاتر هستند که همگی بر روی یک شافت واحد نصب می شوند تا بتوانند در یک حجم معین از فضای ذخیره سازی داده ها حداکثر سطح را داشته باشند.


حتما مقاله جامع سیم پیچی را مطالعه کنید.


تعمیر موتور اسپیندل

وقتی صحبت از ماشین آلات صنعتی می شود، نیاز به موتورهای اسپیندل با کارایی و عملکردهای فراوان یک ضرورت مطلق است. تعمیر موتور اسپیندل به طور طبیعی تخصص و مهارت زیادی میطلبد. موتورهای اسپیندل برای اجرای حلقۀ بسته از فناوری servo استفاده می کنند. تمام ملاحظات مربوط به سرووها برای اسپیندل ها نیز اعمال می شود، حتی از بعضی جهات، تعمیر موتور اسپیندل پیچیده تر نیز خواهد بود. اسپیندل ها، فشار شدیدی را تحمل می کنند که متناسب با کارایی آنها رخ می دهد.

موتورهای اسپیندل برای انجام تعمیرات مؤثر به مهارت و ابزار تخصصی نیاز دارند؛ ازاین‌رو شرکت هایی که موتورهای اسپیندل را تعمیر می کنند، باید مجهز به دستگاه های اندازه گیری دقیق جهت بررسی تحمل مکانیکی، تعادل و یکپارچگی سیگنال بازخورد باشند.

مراقبت از موتور اسپیندل

طول عمر و کارایی موتورها می تواند تا حد زیادی تحت تأثیر محیط کاربردی آنها باشد. در این بین می توان سیم پیچی موتور اسپیندل را که از بخش های مهم موتور است، طی یک فرآیند عایق بندی، به صورت مهر و موم شده محافظت کرد. این فرآیند برای ایجاد محافظت کامل در برابر رطوبت، جلوگیری از خوردگی و بهبود انتقال حرارت از کویل ها به قاب و تقویت استحکام سیم پیچ ها صورت می گیرد. روش سیم پیچی موتور اسپیندل فوق مهر و موم شده شامل عایق بندی و آب بندی سیم پیچ ها از طریق یک فرآیند مکانیکی به همراه فشار با استفاده از یک رزین است.

سیم پیچی موتور اسپیندل در روش فوق مهر و موم شده با سیم پیچ محصور شده فرق دارد. محصورسازی فقط شامل پوشش انتهای سیم پیچ است، اما هنگامی که سیم پیچ ها اولترا سیل می شوند، کویل ها به طور کامل توسط رزین پلیمر ترموست با وزن مولکولی زیاد آغشته می شوند. دو مزیت مهم در روش های عایق بندی سنتی وجود دارد. مزیت اول، محافظت کامل در برابر رطوبت است که برای این کار، در طول آزمایش های داخل خانه، سیم پیچی موتور اسپیندل ها به مدت 2 ماه بدون زمین شدن کاملاً در مایع برش مصنوعی فرو می روند. مزیت دوم، حالت خنک کنندگی کارآمد تر آن است. رزین پلیمر ترموست با وزن مولکولی بالا در انتقال حرارت، تقریباً 40 برابر مؤثرتر از هوا عمل می کند.


میتوانید مقاله سیم پیچی الکتروموتور تک فاز را هم مطالعه کنید.


کاربرد موتور اسپیندل با سیم پیچی مهر و موم شده

موتور اسپیندل بر اساس نوع محصول و همچنین کاربرد در زمینۀ صنعت دسته بندی می شود. صنعت اسپیندل موتور بر اساس انواع محصولات به موتور اسپیندل با سرعت بالا، ابزار اسپیندل موتور و موتور اسپیندل داخلی و بر اساس کاربرد در لوازم برقی، ابزار ماشین آلات سنگین و ساخت ماشین آلات در وضعیت های مختلف طبقه بندی می شود.

برخی از کاربردهای رایج صنعتی موتور با سیم پیچی موتور اسپیندل مهر و موم شده عبارتند از:

دستگاه های CNC ماشین آلات و اسپیندل موتور، کارخانه های فولادی که محیط های دائماً مرطوب و گرم دارند و نیاز به مراقبت 24 ساعته دارند.

تجهیزات صنعت پرورش طیور، عملیات آبیاری، کارخانۀ خمیر کاغذ، تجهیزات و ماشین آلات عملیات های معدن کاری، قالب های تزریق پلاستیک، تجهیزات عملیات های حفاری نفت، تجهیزات فرآوری مواد غذایی، تجهیزات عملیات ریخته گری و…

انتظار می رود که تقاضای جهانی برای استفاده از موتورهای اسپیندل با افزایش دامنه، تنوع محصول و کاربردهای وسیع آن در سال های آینده، با رشد قابل توجهی مواجه شود.

تشخیص مشکلات سیم پیچی موتور اسپیندل

اگر فکر می کنید سیم پیچی موتور اسپیندل شما دچار مشکل است، بررسی و اطمینان از این مسئله مهم و ضروری است. چنانچه به مولتی متر دسترسی داشته باشید به راحتی می توانید مشکل را سریعاً تشخیص دهید. در نظر داشته باشید این فقط یک راهکار برای تعیین این مسئله است که آیا به آزمایش های بعدی یا سیم پیچی موتور اسپیندل مجدد نیاز دارید یا خیر. برای شروع کار، آزمایش مِگِر را برای تشخیص اشکال موتور در نظر بگیرید.


مقاله نحوه چگونگی تعمیر الکتروموتور را در وبلاگ تجهیزمن بخوانید


روش بررسی موتور اسپیندل

مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.

مطمئن شوید موتور اسپیندل به هیچ منبع انرژی وصل نیست.

همۀ سیم ها از جمله T1 ، T2 ، T3 و سیم زمین را بررسی کنید. اگر اعداد به دست آمده بی نهایت است، وضعیت موتور شما خوب است؛ اما اگر عدد صفر یا عدد پیوسته را مشاهده می کنید، احتمالاً مشکل از موتور یا کابل است.

با فرض اینکه شما عدد نامتناهی مشاهده نکردید، موتور را از کابل جدا کنید و هر کدام را جداگانه تست کنید. در حین آزمایش، اطمینان حاصل کنید که انتهای قسمت های دیگر با چیز دیگری در تماس نباشد.

موتور اسپیندل و سیم پیچ های باز یا کوتاه

مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.

T1 تا T2 ، T2 تا T3 و T1 تا T3 را آزمایش کنید. هر بار، باید حدود 0.8 اهم بخوانید، اگرچه هر نتیجه ای از 0.3 تا 2 قابل قبول است، اما اگر عدد 0 باشد، بین فازها اتصال کوتاه دارید و اگر عدد شما بی نهایت یا به طور قابل توجهی بیش از 2 اهم باشد، احتمالاً مدار باز است.

اگر موتور اسپیندل در تست شما سالم نبود، اطمینان حاصل کنید که مشکل کانکتور نیست، ممکن است مشکل از مایع خنک کنندۀ آن باشد که در نتایج شما تداخل ایجاد می کند. پس موتور را خشک کنید و دوباره امتحان کنید، شاید نتیجۀ درست تری بگیرید.

درگاه های موتور را بررسی کنید. اگر درگاه موتور دارای علائم سوختگی باشد، ممکن است باعث اتصال کوتاه شود پس باید آنها را تعویض کنید. همچنین باید محل سایش کابل را از طریق ردیابی بررسی کنید.


میتوانید مقاله سیم پیچی الکتروموتور سه فاز را هم مطالعه کنید.


بررسی مشکلات موتور DC در تست

اگر در موتور DC خود مشکلی دارید، زغال ها را بررسی کنید:

درپوش های دور موتور را برداشته و مکانیزم فنر و زغال را که در زیر آن است بررسی کنید و ببینید آیا زغال فرسوده است و به تعویض نیاز دارید یا خیر.

کموتاتور – قطعه ای که زغال ها برعکس آن کار می کند – را از نظر سایش بررسی کنید و در صورت لزوم آن را تمیز کنید.

مزیت های موتور های اسپیندل

از مزیت های موتورهای اسپیندل اندازه های کوچک، مصرف کم انرژی، قابلیت اطمینان بالا (از جمله توانایی کارکرد هزاران ساعته و تحمل هزاران چرخه شروع و توقف بدون خرابی)، حداقل لغزش و لرزش (به دلیل مقاومت بالای پلاترها و سرهای مغناطیسی)، تولید حرارت و سر و صدای کم و…

به حداقل رساندن لرزش باعث می شود فاصله مسیری روی پلاترها کاهش یابد و از این طریق ظرفیت ذخیره سازی داده های HDD زیاد شود. یک مسیر از هر یک از دایره های متحد المرکز روی پوشش مغناطیسی، روی یک بشقاب تشکیل شده که سر مغناطیسی در حالی که هد ثابت است از روی آن عبور می کند اما دیسک در حال چرخش است.

کلیۀ موتورهای اسپیندل HDD برای راه اندازی مستقیم پلاترها تنظیم شده اند. یعنی شافت چرخان موتور و شافتی که روی آن پلاترها نصب شده است یک واحد منفرد و یکپارچه را تشکیل می دهند. این در حالی است که بیشتر موتورهای برقی برای انتقال و تغییر در خروجی خود از چرخ دنده یا تسمه استفاده می کنند.

یک مؤلفه مهم برای کاهش لرزش شافت دارای لرزش و صدا، یاتاقان است. در موتورها از بلبرینگ استفاده می شود كه از تعدادی توپ های فلزی كوچك که در یك ساختار حلقۀ فلزی در اطراف شافت موتور اسپیندل قرار دارند تشکیل شده است. با این وجود، در چند سال گذشته گذاری به یاتاقان های دینامیکی سیال صورت گرفته است، که در آن توپ های فلزی با روغن ویسکوزیته بالا جایگزین شده اند که بدین ترتیب تماس فلز به فلز از بین می روند. این مزایا سبب کاهش چشم گیر صدا، عمر مفید طولانی تر و هزینۀ کمتر می شود.

کارایی موتورهای اسپیندل

انتخاب صحیح نوع موتور اسپیندل بسیار مهم است. چنانچه بخواهید از آن برای تراشکاری در یک تخته سه لا یا پلاستیک نرم استفاده کنید، یک اسپیندل کوچک در یک محفظۀ پلاستیکی کافی است. اما اگر بخواهید برای مصارف حرفه ای در صنعت استفاده کنید می بایست به نوع مقاوم تر این موتور فکر کنید. موتورهای حرفه ای اسپیندل کنترل کنندۀ اینورتر القایی بدون زغال، بر روی یاتاقان سرامیکی با یک محفظه فلزی قرار می گیرند.

منبع

http://www.linfo.org/spindle_motor.html

https://dreisilker.com/blog/how-to-extend-the-life-of-your-servo-and-spindle-motors-in-extreme-environments/